آخرین بروز رسانی: 15ام شهریور, 1403

معرفی اجزای لباس کردی زنانه

معرفی اجزای لباس کردی زنانه

برای معرفی اجزای لباس کردی زنانه باید دقت نمود. که لباس سنتی قوم کرد تاریخ، فرهنگ و اعتقادات انها را منعکس میکند. لباس کردی و لایه های زیبا و رنگی ان نشانه ای از حس زندگی و شادابی می باشد. که همچنان این لباس محلی را حفط کردند. کردها با حفظ لباس سنتی خود اداب و رسوم و تمدن بزرگ خود را به نمایش میگذارند.

لباس کردی زنانه از موارد لباس های اصیل ایرانی است. که با رنگ امیزی، ظرافت و زیبایی خاص خود توجه هر بیننده ای را به سمت خود جلب می کند. ما در این مقاله اقدام به معرفی اجزای لباس کردی زنانه می پردازیم. تا شما عزیزان هرچه بهتر با این لباس شگفت انگیر اشنا شوید.

معرفی اجزای لباس کردی زنانه

لباس محلی کردی

لباس کردی زنانه یک لباس محلی قوم کرد می باشد. که در استان های کردستان، کرمانشاه، ایلام و قسمتی از اذربایجان غربی زندگی می کنند. این لباس بینظیر در مناطق مختلف کردنشین در جزئیات خاصی و ریزی باهم تفاوت دارند. برای دوخت لباس کردی زنانه از پارچه های رنگی و کارشده زیبایی استفاده میگردد. و مردم کردزبان فرهنگ گذشته­ی خود را تا به امروز حفظ کرده­اند.

معرفی اجزای لباس کردی زنانه

تاریخچه لباس کردی زنانه

برای معرفی اجزای لباس کردی زنانه باید به تاریخچه این لباس پرداخت. لباس کردی زنانه قدمتی کهن و طولانی دارد. اولین طرح از لبای کردی زنانه مربوط به 600 سال قبل می باشد. که توسط سیاحان اروپایی کشیده شده. براساس روایت سیاحان اروپایی لباس کردی جزو زیباترین و رنگ امیزترین پوشش های منطقه خاورمیانه می باشد.

براساس یکی از کلاه های روی نقش های برجسته هخامنشی که همانند کلاه مردان کرد است. قدمت لباس کردی را به ان دوره میدانند. همچنین براب تاریخچه طولانی لباس کردی زنانه به حجاری های ورودی کاخ اپادانا نیز میتوان اشاره نمود.

معرفی اجزای لباس کردی زنانه

اجزای لباس کردی زنانه

لباس محلی کردی زنانه بازتابی از باور و فرهنگ مردم کرد می باشد. پارچه­ی لباس کردی زنانه از رنگ های روشن و شاد با جنسی از ابریشم، نخ، تور، مخمل و کرپ است. که بروی تعدادی از انها با دست، جواهردوزی انجام میشود.

لباس کوردی زنانه از قسمت های مختلفی مثل پیراهن، جلیقه، سلطه، عبا و پاپوش (شلوار)، لچک، شال، کفش و روسری(سربند) تشکیل می شود. که بسته به مدل مدنظر این آیتم ها با یکدیگر ترکیب می گردد. در ادامه به معرفی هر بخش از این لباس زیبا می پردازیم.

معرفی اجزای لباس کردی زنانه

کراس

پیراهن که کوردها به آن کراس می گویند. قسمت اصلی لباس را تشکیل می دهد. و به صورت یک سره یا از قسمت کمر جداست. بسته به سلیقه شما دامن لباس می تواند از کمر جدا یا متصل باشد. در مدل های یکسره پایین دامن گشاد است اما در مدل هایی که در ناحیه کمر جدا می شود دامن لباس در قسمت کمر چین می خورد.

در مدل های کوردی سورانی به مچ آستین قسمت های بلندی متصل می شود. که زیبایی ویژه ای به لباس می بخشد و به آن سورانی می گویند. این مدل بیشتر در مناطق میانی کورد نشین ایران و عراق مورد استفاده قرار می گیرد.

در مدل های لباس کوردی مناطقی مثل سقز، بوکان و مهاباد پیراهن اصلی در ناحیه کمر جداست و دامن چین دار طراحی می شود و بلندی بالاتنه تا نزدیکی باسن می رسد. در این مدل لباس از روسری هایی روی شانه که به آن لچک گفته می شود. استفاده می گردد و به دور کمر شال می بندند.

معرفی اجزای لباس کردی زنانه

لچک

لچک و شال از جمله آیتم های دیگر لباس کوردی هستند.که در مناطق کورد نشین مثل مهاباد و سقز و… روی پیراهن استفاده می کنند. لچک به سر شانه متصل می شود. و شال به طول 3 متر و گاها بیشتر به دور کمر می بنند. که جلوه ی خاصی به لباس می بخشد.

لچک ها معمولا از تور یا پارچه های کار شده طراحی می شود. و شال ها از پارچه ابریشم با طرح های متنوع و زیبا آماده می گردد. هرچند در حال حاضر استفاده از لچک و شال ست با پارچه کار شده یا تور ساده ترند شده است.

معرفی اجزای لباس کردی زنانه

سخمه

جلیقه که به آن کُلُنجِه یا سخمه میگویند. نیم تنه ای جلو باز است که رو پیراهن می پوشند. قد سوخمه ها بسته به سلیقه افراد 35 تا 50 سانت است. که لازم به ذکر است قد آن به قد افراد نیز بستگی دارد. قسمت جلوی سوخمه ها می تواند. به صورت خطی مستقیم که به آن مدل کتابی یا هولیری طراحی گردد. و یا اینکه به صورت هلال باشد.

برای زیبایی سخمه ها می توان دور آن از خرجکار های سکه ای یا پولکی استفاده کرد. همچنین در ترندهای جدید لباس کوردی سوخمه ها با کمربند ست روی پیراهن کوردی مورد استفاده قرار می گیرد. پارچه های متنوعی مثل ژاکارد، مخمل، گیپور، سوزن دوزی، پولکی و… برای سوخمه مورد استفاده قرار میگیرد. که ایستایی زیبای سوخمه به دوخت و پارچه استفاده شده بستگی دارد.

معرفی اجزای لباس کردی زنانه

کوله

به سلطه و کوله به سوخمه های آستین دار میگویند. که در مدل کوله آستین ها کوتاه و در مدل سلطه آستین های بلند طراحی می شود. آستین های چین دار در قسمت تاج آستین با کمربند ست از جمله ترندهای جدید لباس کوردی می باشد.

کوا

عبا که در مناطق کورد نشین به آن کوا می گویند. که ان را به اندازه پیراهن و بلندای ان می دوزند. ان را مطابق با سلیقه مشتری در نوک سینه به پیراهن اصلی یا اینکه در زیر سینه با استفاده از اکسسوری های زیبا به لباس اصلی متصل میکنند. کوا به صورت چاک دار در قسمت پایین طراحی می گردد. که در مدل های جدید چاک را بلند در نظر میگیرند.

معرفی اجزای لباس کردی زنانه

پاپوش

شلوار کوردی زنانه که در مناطق کورد نشین به آن درپه یا پاپوش می گویند. از دیگر آیتم های لباس کوردی است. که زیر لباس می پوشند. پایین شلوار کش دوزی می شود و گشادی شلوار زیاد است. شلوار کوردی به دلیل اینکه زیر لباس قرار می گیرد زیاد مورد توجه قرار نگرفته است اما زیبایی منحصر به فردی دارد.

کلام اخر هانی مزون در مورد معرفی اجزای لباس کردی زنانه

لباس بخش مهمی از تاریخ، فرهنگ و تمدن یک ملت را فراتر از ظاهر و پوشش انها نشان میدهد. لباس کردی زنانه با طرح و رنگ های خاص چهره­ای از گذشته ی قوم کرد را به نمایش میگذارد. و لباس محلی کردی یکی از زیبا و بینظیرترین لباس های سنتی ایران است. ما در این مقاله با معرفی اجزای لباس کردی زنانه سعی در شناخت بهتر این لباس بینظیر و زیبا برای شما عزیزان کردیم.

معرفی اجزای لباس کردی زنانه

نوشته شده توسط هانیه رستمی

نظر شما برای ما با ارزشه😍🥰

2 دیدگاه

  1. بهناز 25 تیر, 1403 در 2:36 ب.ظ - پاسخ

    سلام دنبال همچین اطلاعاتی بودم، خیلی عالی بود. لباس کردی بی نظیره. لطفا راجع به لباس کردی کودک هم اگر نکاتی هست ممنون میشم بفرمایید.

    • Hanimaison 7 مرداد, 1403 در 1:05 ق.ظ - پاسخ

      خواهش میکنم گلم، خوشحالم که براتون مفید واقع شده😘💜