آخرین بروز رسانی: 4ام شهریور, 1403

روش تشخیص تناژ پوست

بهترین روش تشخیص و آشنایی تناژ و رنگ پوست

ما در این مقاله راهکارها و بهترین روش تشخیص تناژ رنگ پوست را برای شما خواهیم گفت. تناژ در معنای لغوی به اندازه گیری و مقدار یک چیزی اشاره دارد. مفهوم تناژ رنگ پوست به نوع و نیازهای پوست در مورد رنگ بودن آن اشاره دارد.

رنگ پوست افراد ممکن است از سفید تا مشکی متغیر باشد و بر اساس میزان ملاحظه شده از رنگ پوست، تناژهای مختلفی وجود دارد. این تناژها شامل پوست سفید، پوست روشن، پوست متوسط، پوست تیره و پوست مشکی هستند.

بهترین روش تشخیص و آشنایی تناژ و رنگ پوست

تعریف تناژ پوست چیست

تناژ پوست (Skin Tone) به معنای رنگ پوست انسان است. انواع مختلفی از رنگ‌های پوست وجود دارند که به شدت متغیر هستند و به عوامل ژنتیکی و محیطی بستگی دارند. تناژ پوست ممکن است از رنگ سفید و روشن تا سبزه و مشکی متغیر باشد.

مفهوم تناژ پوست براساس تولید ماده‌ای به نام ملانین در پوست است. ملانین پیگمانت رنگدهی اصلی پوست را تشکیل می‌دهند و تنظیم کننده‌های اصلی رنگ پوست هستند. تعداد و فعالیت سلول‌های ملانوسیت‌ها، باعث تناژ پوست می‌شود.

انواع تناژ پوستی مختلف نیازهای مراقبتی متفاوت دارند، به عنوان مثال، پوست با تناژ سفید بیشتر نیاز به محافظت در برابر نور خورشید دارد، در حالی که پوست با تناژ تیره کمتر حساسیت به نور خورشید دارد اما بیشتر به مشکلات پیری پوست دچار شود.

برای شناخت بهترین روش تشخیص تناژ رنگ پوست باید توجه نمود که اصطلاحات استفاده شده در تناژ رنگ پوست برای توصیف رنگ پوست افراد به وسیله‌ی دسته‌بندی های جهانی به‌کار گرفته شده‌اند. و معمولاً با استفاده از مقیاس هایی مانند (مقیاس فیتزپاتریک) یا (مقیاس فانت) مشخص می‌شوند.

بهترین روش تشخیص و آشنایی تناژ و رنگ پوست

مقیاس فیتزپاتریک

مقیاس فیتزپاتریک (Fitzpatrick scale) یک مقیاس استاندارد برای دسته‌بندی تناژ رنگ پوست افراد است. این مقیاس برای اولین بار توسط توماس بیتسپاتریک پزشک و پژوهشگر پوستی، در سال 1975 ارائه شد. از چهار عامل اصلی برای تعیین تناژ رنگ پوست استفاده می‌کند. رنگ پوست، رفتار تغییر رنگ پس از تعرض به نور خورشید، رنگ مو و رنگ چشم‌ها.

مقیاس فیتزپاتریک دارای شش دسته است که هر یک از این دسته‌ها نمایانگر تناژ رنگ پوست مختلف هستند.

1- پوست بسیار سفید، همچون افراد اسکاندیناوی، این افرادی دارای سوختگی‌های متعدد و حساسیت بالایی نسبت به نور خورشید هستند.

2- پوست سفید، مانند افراد اروپایی شمالی، که دارای سوختگی‌های متداول و حساسیت متوسطی به نور خورشید هستند.

3- پوست روشن تا متوسط، همچون افراد اروپایی مرکزی که به طور عمومی سوختگی‌های متوسط و حساسیت نسبی به نور خورشید دارند.

4- پوست متوسط تا تیره، همچون افراد آسیایی و لاتین که به طور معمول دچار سوختگی نمی‌شوند و دارای حساسیت کمتری به نور خورشید هستند.

5- پوست تیره، همچون افراد آفریقایی، که دچار سوختگی نمی‌شوند و دارای حساسیت کمتری به نور خورشید هستند.

6- پوست بسیار تیره، همچون افراد آفریقایی-آمریکایی که دچار سوختگی نمی‌شوند و دارای حساسیت کمی به نور خورشید هستند.

بهترین روش تشخیص و آشنایی تناژ و رنگ پوست

اهمیت تناژ رنگ پوست

تناژ رنگ پوست اهمیت زیادی در مراقبت‌های پوستی و بهداشتی دارد. این موضوع به معنای تناسب رنگ پوست با نیازها و ویژگی‌های مخصوص هر شخص است. افراد با تناژ رنگ پوست روشن‌تر به سرعت از آفتاب سوخته می‌شوند و به خشکی و آسیب ناشی از اشعه‌های مضر آفتاب بیشتر حساس هستند. از این رو، افراد با تناژ رنگ پوست روشن باید از محافظت‌های ضدآفتاب مناسب استفاده کنند و از معرض طولانی مدت در برابر آفتاب خودداری کنند.

در مقابل افراد با تناژ رنگ پوست تیره‌تر بیشتر به لکه‌های پوستی و هایپرپیگمانتاسیون دچار می‌شوند. استفاده از محصولات مخصوص و مراقبت‌های پوستی مناسب برای افراد با تناژ تیره می‌تواند در کاهش این مشکلات موثر باشد.

تناژ رنگ پوست نقش مهمی در پیری پوست ایفا می‌کند. پوست با تناژ رنگ پوست روشن‌تر معمولاً در معرض آسیب‌های زودرس و چین‌وچروک قرار می‌گیرد. در عوض، پوست با تناژ تیره ممکن است تا حدودی مقاومت به علائم پیری از جمله چین و چروک داشته باشد.

محصولات مراقبتی متفاوت برای هر تناژ پوست طراحی شده‌اند و با توجه به نیازهای خاص هر فرد استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، محصولات ضدآفتاب برای افراد با تناژ رنگ پوست روشن و تیره با هم تفاوت دارند.

بهترین روش تشخیص و آشنایی تناژ و رنگ پوست

دسته بندی انواع رنگ پوست

دسته‌بندی انواع رنگ پوست براساس تناژ رنگ پوست و سطح حساسیت به نور خورشید انجام می‌شود. همچنین، انواع رنگ پوست ممکن است بر اساس مقیاس‌های مختلفی مانند مقیاس فیتزپاتریک و مقیاس فانت دسته‌بندی شوند.

توجه داشته باشید که این دسته‌بندی‌ها تقریبی هستند و رنگ پوست افراد ممکن است با توجه به تنوع ژنتیکی و محیطی متغیر باشد. همچنین، میزان حساسیت به نور خورشید و نیازهای مراقبتی افراد می‌تواند در هر دسته متفاوت باشد. بصورت کلی رنگ پوست به سه دسته‌ی پوست روشن، پوست تیره و پوستی که بین این دو قرار میگیرد.

بهترین روش تشخیص و آشنایی تناژ و رنگ پوست
  • هانی مزون همواره با تمرکز با جزئیات ظریف و الگوهای برجسته استایل زیبا و منحصر بفردی را به شما عزیزان هدیه میدهد. با سفارش ماکسی مجلسی از مجموعه‌ی هانی مزون شکوه و اعتماد بنفس را تجربه کنید.

تفاوت رنگ پوست با تناژ پوست چیست

تناژ یا تن پوست یا رنگ پایه پوست با رنگ پوست متفاوت است. رنگ پوست چیزی هست که ما در ظاهر می‌بینیم. اما تناژ پوست رنگ زیرین پوست است که به آن Under Ton  گفته می‌شود.

تناژ پوست را رنگ دانه‌هایی که در قسمت زیرین پوست هستند، تشکیل می‌دهند که این رنگ دانه‌ها خیلی وابسته به نوع آب و هوایی هستند که شما در آن زندگی می‌کنید و اینکه چقدر در معرض نور خورشید هستید. رنگ پوست به راحتی قابل تشخیص هست. با دقت به ظاهر پوست افراد رنگ پوست قابل تشخیص است. و فرد رنگ پوستی سفید،سبزه و سیاه دارد. ولی تشخیص تناژ پوست به راحتی رنگ پوست نمی باشد. و با نگاه کردن به فرد نمیتوان آن را تشخیص داد.

بهترین روش تشخیص و آشنایی تناژ و رنگ پوست

انواع تناژ پوستی

انواع تناژ پوست به سه دسته کلی سرد، گرم و خنثی تقسیم میگردند. این دسته‌بندی‌ها به صورت یک مقیاس از رنگ پوست بسیار روشن تا بسیار تیره، انجام می‌شود. هر نوع تناژ پوست نیازهای مراقبتی و محصولات مراقبت از پوست مختص به خود را نیاز دارد.

بهترین روش تشخیص و آشنایی تناژ و رنگ پوست

تناژ سرد یا روشن (cool ton)

افراد با تناژ پوستی سرد با روشن معمولا داری پوست حساس‌تری نسبت به بقیه هستند و باید بیشتر مراقب پوست خودشان باشند تناژ پوست سرد دارند.

تناژ گرم یا تیره (warm ton)

افراد داری تناژ گرم دارای پوست مقاوم در برابر آفتاب هستند و به ندرت در برابر خورشید آفتاب سوخته می‌شوند.

تناژ خنثی یا متوسط (neutral ton)

تناژ خنثی بین تناژ گرم و سرد است، همه نوع رنگی معمولا به افراد دارای تناژ خنثی می‌آید و میشود گفت بهترین رنگ پوست محسوب می‌شود. و افراد دارای تناژ متوسط به خوشبخترین افراد معروف هستند.

راهنمای لوازم آرایشی برای انواع تناژ پوستی

روی بسته بندی بعضی از لوازم آرایشی حروف اول تناژ نوشته شده که با استفاده از آن ها نوع مناسب خود را انتخاب نمایید

C بروی لوازم ارایشی برای تناژ سرد یا روشن مناسب است

W بروی لوازم آرایشی برای تناژ گرم و تیره مناسب است

N بروی لوازم ارایشی برای تناژ خنثی و متوسط مناسب است

بهترین روش تشخیص و آشنایی تناژ و رنگ پوست
  • با سفارش نیم تنه تاپلکس مجلسی در هانی مزون یک ظاهر خاص را در کنار جذب نگاه ها خواهید داشت.

نحوه‌ی تشخیص تناژ پوست

ما در این مقاله با ارائه چندین راهکار و روش ساده نحوه‌ تشخیص تناژ پوستی، شما عزیزان به سرعت میتوانید تناژ پوست خود را مشخص کنید و بهترین لوازم ارایشی و بهداشتی مناسب خود را انتخاب و خریداری نمایید.

بهترین روش تشخیص و آشنایی تناژ و رنگ پوست

تشخیص تناژ پوست توسط نور خورشید

تشخیص تناژ پوست از طریق نور خورشید معمولاً با استفاده از تست سوختگی انجام می‌شود. این تست بر اساس حساسیت پوست به نور خورشید و نحوه واکنش آن به تابش UV آفتاب انجام می‌شود. این روش به عنوان یک راه ساده و غیرتخصصی می‌تواند به شما اطلاعاتی درباره تناژ پوستان ارائه دهد.

برای انجام این تست، یک نقطه از پوست خود را که برخورد مستقیم با نور خورشید داشته باشد انتخاب کنید. قسمت انتخابی را به مدت حداقل 15 دقیقه در معرض نور خورشید قرار دهید. سپس به پوست خود نگاه کنید. اگر پوست شما به سرعت سوخته و قرمز شده است، احتمالاً تناژ پوستتان روشن است و پوست شما حساس به نور خورشید می‌باشد. اگر سوختگی و قرمزی کمتری داشته باشید، تناژ پوست شما متوسط تا تیره‌تر است و پوستتان مقاومت بیشتری به نور خورشید دارد.

بهترین روش تشخیص و آشنایی تناژ و رنگ پوست

توجه به رنگ رگ های بدن

یکی دیگر از روش های تشخیص تناژ پوست دقت به رنگ رگهای بدن است. برای اینکار کافی است که ناحیه مچ دست خود را زیر نور طبیعی قرار دهید و به رنگ رگ های دست خود دقت کنید.

در صورتی که رنگ رگ های شما آبی یا بنفش باشد. تناژ پوست شما سرد است. اگر رنگ رگ های شما به سبز یا سبزآبی متمایل باشد تناژ رنگ پوست شما گرم است. در غیر اینصورت رنگ پوست شما خنثی است.

بهترین روش تشخیص و آشنایی تناژ و رنگ پوست

زیورآلات طلا و نقره

اخرین راهکار تشخیص تناژ پوست تست طلا و نقره می باشد. در این روش در صورتی که نقره بیشتر به پوست شما می‌آید به احتمال بالایی تناژ پوست شما سرد است. اما اگر طلا بیشتر با پوست شما هماهنگ است احتمالا تناژ پوست شما گرم است. اگر هم هر دو زیورآلات به شما می‌آیند، به این معنی است که رنگ پوست‌تان خنثی است.

بهترین روش تشخیص و آشنایی تناژ و رنگ پوست

کلام اخر هانی مزون

ما در این مقاله با بررسی تناژ پوست و رنگ پوست همراه با تفاوت این دو مورد سعی در شناخت بهتر تناژ پوستی نموده‌ایم. شما عزیزان با شناخت تناژ پوستی خود اقدامات مراقبتی را بهتر میتوانید انجام دهید. و یک پوست جذاب و بینظیر را داشته باشید.

بهترین روش تشخیص و آشنایی تناژ و رنگ پوست

نوشته شده توسط هانیه رستمی

نظر شما برای ما با ارزشه😍🥰

2 دیدگاه

  1. Rayhan M 12 مرداد, 1402 در 11:51 ق.ظ - پاسخ

    کاملا مفید و جامع در مورد تناژ پوستی و رنگ پوست توضیح داید

    • Hanimaison 12 مرداد, 1402 در 7:26 ب.ظ - پاسخ

      💜🥰🌹